Design Thinking nie jest do wszystkiego – kiedy stosować i nie stosować?

Komentarze 02-01-2018 19:02

Ostatnio praktycznie wszystko jest robione z wykorzystaniem Design Thinking. Często jednak w rzeczywistości chodzi o inne procesy i metodologie.

Zasada jest następująca:

1) Jeśli stoisz przed dużym i złożonym problemem – Design Thinking

Ta metoda służy do rozwiązywania problemów trudnych, dużych, złożonych.

Jeśli stojąc przed problemem nie mamy pojęcia z jakiej kategorii będzie rozwiązanie (kampania społeczna, produkt fizyczny, e-usługa itp.) i dodatkowo problem ten dotyczy bezpośrednio człowieka, to prawdopodobnie możemy wykorzystać Design Thinking.

Jak moglibyśmy zoptymalizować zużycie wody w Kapsztadzie?

Jak moglibyśmy sprawić, żeby marnowało się mniej jedzenia?

Jak moglibyśmy zmienić wizerunek firmy X?

Jak moglibyśmy sprawić, żeby produkt Y był bardziej dostępny dla osób z pokolenia Z?

To wszystko przykłady wyzwań, które można adresować poprzez metodologię Design Thinking.

Zobacz też: Najczęstsze błędy, które popełniasz robiąc design thinking

2) Jeśli masz pomysł na biznes – Customer Development

Jeśli jednak twoim punktem wyjścia jest stwierdzenie „mam pomysł na fajny projekt / biznes” – skorzystaj np.: z „customer development”. W tym przypadku potrzebujesz potwierdzania hipotez i weryfikacji modelu biznesowego, a nie odkrywania, w czym tkwi problem.

3) Jeśli potrzebujesz kreatywnych pomysłów dla znanego wyzwania – Słuchaj-Myśl-Leć

Kiedy posiadasz już produkt czy usługę, a stoisz przed wyzwaniem, jakim jest wygenerowanie kreatywnych pomysłów w jakiejś kategorii np.:

Jak moglibyśmy w kreatywny sposób promować firmę X?

Jak wygenerować kreatywny content w social media?

Jak moglibyśmy zwiększyć zainteresowanie korzystaniem z bibliotek publicznych?

Jak zoptymalizować proces rekrutacji?

To prawdopodobnie nie potrzebujesz Design Thinking. To wyzwania, do których wystarczy tak naprawdę empatia i burza mózgów. Do takich wyzwań przygotowaliśmy naszą autorską metodologię Słuchaj-Myśl-Leć.

W niektórych przypadkach wystarczy nawet odpowiednio przygotowana i przeprowadzona burza mózgów.

Wybór odpowiedniej metodologii pracy jest kluczowy. Ma wpływ na wszystkie podejmowane działania. Zły wybór może spalić ogromne ilości energii.

Zobacz też: Stań przed problemem i popraw burzę mózgów

 

Masz pytania bądź chcesz coś uszczegółowić? Pisz. Odpowiemy na każde pytanie.

 

Design Thinking Kreatywność Białystok

Porozmawiajmy o kreatywności


Jak masz na imię? Napisz kilka słów.