Design Thinking nie jest do wszystkiego – kiedy stosować i nie stosować?

Ostatnio praktycznie wszystko jest robione z wykorzystaniem Design Thinking. Często jednak w rzeczywistości chodzi o inne procesy i metodologie.
Zasada jest następująca:
1) Jeśli stoisz przed dużym i złożonym problemem – Design Thinking
Ta metoda służy do rozwiązywania problemów trudnych, dużych, złożonych.
Jeśli stojąc przed problemem nie mamy pojęcia z jakiej kategorii będzie rozwiązanie (kampania społeczna, produkt fizyczny, e-usługa itp.) i dodatkowo problem ten dotyczy bezpośrednio człowieka, to prawdopodobnie możemy wykorzystać Design Thinking.
Jak moglibyśmy zoptymalizować zużycie wody w Kapsztadzie?
Jak moglibyśmy sprawić, żeby marnowało się mniej jedzenia?
Jak moglibyśmy zmienić wizerunek firmy X?
Jak moglibyśmy sprawić, żeby produkt Y był bardziej dostępny dla osób z pokolenia Z?
To wszystko przykłady wyzwań, które można adresować poprzez metodologię Design Thinking.
Zobacz też: Najczęstsze błędy, które popełniasz robiąc design thinking
2) Jeśli masz pomysł na biznes – Customer Development
Jeśli jednak twoim punktem wyjścia jest stwierdzenie „mam pomysł na fajny projekt / biznes” – skorzystaj np.: z „customer development”. W tym przypadku potrzebujesz potwierdzania hipotez i weryfikacji modelu biznesowego, a nie odkrywania, w czym tkwi problem.
3) Jeśli potrzebujesz kreatywnych pomysłów dla znanego wyzwania – Słuchaj-Myśl-Leć
Kiedy posiadasz już produkt czy usługę, a stoisz przed wyzwaniem, jakim jest wygenerowanie kreatywnych pomysłów w jakiejś kategorii np.:
Jak moglibyśmy w kreatywny sposób promować firmę X?
Jak wygenerować kreatywny content w social media?
Jak moglibyśmy zwiększyć zainteresowanie korzystaniem z bibliotek publicznych?
Jak zoptymalizować proces rekrutacji?
To prawdopodobnie nie potrzebujesz Design Thinking. To wyzwania, do których wystarczy tak naprawdę empatia i burza mózgów. Do takich wyzwań przygotowaliśmy naszą autorską metodologię Słuchaj-Myśl-Leć.
W niektórych przypadkach wystarczy nawet odpowiednio przygotowana i przeprowadzona burza mózgów.
Wybór odpowiedniej metodologii pracy jest kluczowy. Ma wpływ na wszystkie podejmowane działania. Zły wybór może spalić ogromne ilości energii.
Zobacz też: Stań przed problemem i popraw burzę mózgów
Masz pytania bądź chcesz coś uszczegółowić? Pisz. Odpowiemy na każde pytanie.
Design Thinking Kreatywność Białystok